Du har fått ansvaret for å planlegge et arrangement, og det er første gang du skal håndtere en slik oppgave. Du vil at arrangementet skal bli profesjonelt gjennomført og vellykket for alle involverte, så naturlig nok har du mange spørsmål:
Senk skuldrene, dette innlegget vil hjelpe deg i gang og peke ut kursen. Selv om alle oppgaver og detaljer i planleggingen er viktig, er det likevel enkelte du bør prioritere høyere enn andre.
En hovedingrediens i et vellykket arrangement er å sette opp mål i forkant. Rett og slett: Hvorfor skal dere ha dette arrangementet?
Uten en hensikt og et tydelig definert mål blir det vanskelig å måle resultater og konkludere i etterkant for å kunne si om arrangementet var vellykket.
Målene for arrangementet kan blant annet være:
Når du setter opp mål for arrangementet i forkant, bør du også vurdere hvordan du etter arrangementet skal evaluere om du faktisk nådde målsetningen.
Les mer: Hvordan måler du om arrangementet ditt var vellykket eller ei?
Uavhengig av tidsrammen og størrelsen på arrangementet har du helt sikkert et budsjett for det. Budsjettet hjelper deg med å styre arrangementet i riktig retning.
Sett opp en oversikt over kostnader og husk å gi rom for uforutsette hendelser. Jo flere priser du har på forhånd, desto bedre. Bruk god tid på å sette deg inn i hvilke rammer du har, hvilke forventninger bedriften din har til arrangementet, og dessuten hva tjenester og produkter faktisk koster.
Budsjettet må være realistisk, slik at det ikke sprekker halvveis ut i planleggingen. Følg jevnlig med på hvordan du ligger an i forhold til budsjettet.
Still deg noen viktige spørsmål:
Svarer du ordentlig på disse spørsmålene, vil du kunne få mer kontroll og muligens litt roligere nerver.
Sett alltid av en liten sum til uforutsette utgifter!
Et godt faglig innhold er avgjørende for å trekke deltakere.
Ordner du det selv, eller må dere sette ned en intern gruppe? Eller må dere kjøpe noe eksternt?
Sett av god tid og begynn tidlig også her. Jo tidligere i prosessen du har det faglige innholdet på plass, desto enklere blir mange av de andre oppgavene.
Her er noen andre fordeler ved å avklare det overordnede faglige innholdet:
Men sett kvalitet foran kvantitet: Mange møter ikke på arrangementet kun for å få med seg foredragene, men ser på det som en mulighet for nettverking. Derfor er det viktig at du husker å lage plass i programmet til dette.
Les mer: 6 måter å engasjere dine deltakere på under et seminar
Har du fastsatt dato for arrangementet? Da må du begynne å søke etter passende lokaler/steder som er ledig på dagen(e).
Er det et arrangement med et betydelig antall deltakere? I så fall er det lurt å bestille stedet minst et år i forveien, for å være sikker på at det er ledig på den aktuelle datoen. På de virkelig store arrangementene må det gjerne bookes plass ett til to år før for å få de mest populære stedene.
For øvrig må arrangementsstedet ha nok plass, være tilgjengelig for deltakere og ha alle nødvendige fasiliteter.
Les mer: 7 ting å huske på når du velger lokale til ditt arrangement
For å være sikker på at du klarer å få nok deltakere, er det viktig å få avklart hvem du skal invitere – og hvordan du skal invitere dem.
Og dessuten: Hvordan skal du håndtere registreringer og endringer underveis? Manuelt gjennom e-poster? I et Excel-ark? Eller gjennom et enkelt påmeldingssystem?
Hva med GDPR og innsamling av persondata, hvordan skal du håndtere dette riktig?
Les mer: Bruker du mye tid og manuelt arbeid på å håndtere deltakerne dine?
Da er det i hvert fall viktig å tenke på dette helt fra du starter planleggingen. Her er noen av de viktigste spørsmålene du bør stille for å lage et bærekraftig arrangement.
Les mer: 8 tips til et grønnere arrangement
Vi ønsker alle å være profesjonelle når vi planlegger et arrangement. Noen ganger er det å innse at man trenger hjelp, det mest profesjonelle vi kan gjøre som fersk arrangementsplanlegger – eller som førstegangsplanlegger …!
Spør deg selv:
Hvis du lander på at svaret på det siste spørsmålet er ‘nei’, ikke fortvil – det er god hjelp å få.
Les mer: Dette kan du få hjelp til når du bruker Proviso som arrangementsansvarlig
Å planlegge (og gjennomføre) et arrangement med mange deltakere er krevende. Du må klare å holde fokus og legge inn nok tid til å planlegge alle sider ved arrangementet.
Underveis i prosessen blir det mange e-poster, telefonsamtaler, SMS-er og mange timers arbeid. Dette er tid og ressurser som du helst skulle ha brukt på å forberede det faglige innholdet.
Flere og flere bedrifter og profesjonelle arrangementsplanleggere velger å benytte seg av et nettbasert digitalt verktøy for påmelding og håndtering av deltakere. Et slikt system frigjør mye tid og ressurser du ellers må bruke på manuelle lister, inntasting av informasjon, og lignende.
I tillegg blir det enkelt å fordele oppgaver til andre eller å ta over andres oppgaver ved plutselig sykdom eller fravær.
Les mer: Hvor mange ganger taster du inn samme informasjonen om én og samme deltaker?
Et påmeldingssystem gir deg full kontroll på planleggingen av arrangementet (og på gjennomføringen og evalueringen i etterkant).