Målgruppen din har aldri før hatt flere arrangementer å velge blant enn i dag. Hva kan du gjøre for å øke sjansen for at de holder av datoen og bruker penger på akkurat ditt arrangement?
Først og fremst må du gjøre det så enkelt som mulig for dem å melde seg på.
En knotete og tungvint påmeldingsprosess kan føre til at færre gjør akkurat det …
Her er noen eksempler på friksjon som kompliserer påmeldingsprosessen:
Det er flere ting du kan gjøre for å forenkle påmeldingsprosessen for deltakerne dine. Derfor har vi satt sammen en aldri så liten sjekkliste for deg.
Print den gjerne ut, eller bokmerk den, slik at du har den lett tilgjengelig neste gang du skal invitere til arrangement.
Først av alt: En forutsetning for at deltakeren skal melde seg på arrangementet ditt, er at han eller hun faktisk forstår hva arrangementet handler om – og melder seg på med riktige forventninger.
Skriv derfor klare tekster, bruk gode bilder og utform tydelige budskap. Dermed vil de umiddelbart skjønne hva det hele går ut på.
Ingenting er så irriterende som når man som deltaker må forsøke å lete seg frem til svaret på dette spørsmålet. Det er ikke å gjøre det enkelt å melde seg på …!
Så derfor – send klare instruksjoner på hvor arrangementet er, enten det er digitalt eller fysisk.
Les også: Hva bør med på sjekklisten når du skal lage et vellykket arrangement?
Ha et mobiltilpasset påmeldingsskjema: Flere og flere oppdager arrangementer og melder seg på via mobilen. Deltakeren må slippe å zoome inn og ut for å lese tekst og se bilder idet vedkommende kommer inn på siden der man skal melde seg på.
Ha en god beskrivelse av arrangementet: Beskrivelsen du lager av arrangementet, har en viktigere oppgave enn bare å forklare helt konkret hva arrangementet handler om. Du må få frem nytteverdien deltakerne får, slik at valget om å melde seg på, blir enkelt.
Jo enklere du gjør det for deltakeren å melde seg på, desto flere deltakere vil du få. Ved å bruke et godt påmeldingssystem med elektronisk invitasjon og påmeldingsskjema forenkler du påmeldingen og bidrar til at du får flest mulig deltakere på ditt arrangement.