Du har god trafikk inn til nettsiden for arrangementet. Men et vellykket arrangement krever mer enn å få folk inn på siden – du må få dem på arrangementet ditt også.
Sender du en e-post til potensielle deltakere, vil bare rundt to prosent av dem faktisk klikke seg inn på arrangementssiden. Derfor er det avgjørende at du klarer å overbevise disse få, dyrebare besøkende til å melde seg på.
Det finnes flere måter du kan gripe dette an på. La oss se nærmere på to tenkte arrangører med hver sin strategi for å få arrangementet til å vokse.
Fjoråret var en høydare for både Ola og Kari, som er arrangør for hvert sitt arrangement. Av de 3300 som besøkte hver deres eventside, fikk de 132 påmeldte – som utgjør fire prosent av de besøkende på nettsiden.
I år sikter de enda høyere.
Ola har tenkt å bruke 25 000 kroner mer på betalt annonsering og en e-postkampanje, for å trekke flere til påmeldingssiden. Kari har tenkt å la det bero og ikke bruke mer penger på markedsføringen. Til gjengjeld skal hun samarbeide med en leverandør av et påmeldingssystem, for å få en raskere og smidigere registreringsprosess.
Ola lykkes med sin satsning. Han trekker flere folk til landingssiden, faktisk 1700 stykker til. Andelen av disse som melder seg på, forblir omtrent den samme – 4 prosent. Antallet påmeldte går fra 132 til 200.
Også Karis strategi bærer frukter – men på en annen og mer effektiv måte. Siden hun ikke har investert mer i annonsering for å øke trafikken, får hun fremdeles samme antall besøkende på arrangementssiden. Men registreringen er blitt enklere og mer mobilvennlig, noe som gjør at besøkende på siden lettere og raskere kan ta steget fra interessert til påmeldt.
Karis konverteringsrate – prosentandelen besøkende på nettsiden som melder seg på – går opp et par prosentpoeng. Hun får likevel omtrent samme antall påmeldte som Ola, men hun brukte mye mindre penger enn ham for å komme dit. Uten å øke markedsbudsjettet har Kari klart å øke antallet deltakere med rundt 35 prosent.
Her er utgiftene og resultatene deres i sammenligning:
Ola og Kari hadde samme mål i utgangspunktet: å gjøre arrangementet større. Begge oppnådde målet, men med ulike fremgangsmåter og budsjetter. La oss se litt på hvordan de kom frem til hver sin strategi.
Ingen av dem tenkte noe nøyere over hvordan selve registreringen ville oppleves for potensielle deltakere da de fikk laget arrangementssidene. Men etter det første året ble Kari nysgjerrig og gikk selv gjennom påmeldingsprosessen. Det ble fort klart for henne at det å melde seg på arrangementet var mye vanskeligere og tidkrevende enn hun hadde sett for seg.
Det var særlig to utfordringer som bidro til dette:
Det ante Ola at det var noe som ikke stemte helt med flyten i påmeldingen hans heller. Men han tenkte som så at den letteste måten å få skikk på det på, var å bruke mer penger på e-postmarkedsføring og betalt annonsering, slik at det ble mer trafikk til siden.
Les også: Slik får du flere deltakere på ditt neste arrangement
Når vi ser disse to scenarioene opp imot hverandre, blir lærdommen tydelig: Å bruke mer penger på promotering er ikke nødvendigvis like økonomisk effektivt som å fjerne hindringene i påmeldingsprosessen.
Det kan føles riktig å kjøpe flere annonser, men dersom ikke den økte trafikken konverterer til påmeldte, får du antagelig mer utbytte av å bruke pengene på noe annet (eller ikke å bruke dem i det hele tatt).
Hvis du derimot legger opp til en registrering som er effektiv, med et brukervennlig og mobiltilpasset nettbasert påmeldingssystem, kan du få flere påmeldte uten å måtte ut med mer penger.