Å velge de virkelig gode foredragsholderne utgjør kjernen i ditt arrangement – det er ofte de som gjør at deltakerne dine i det hele tatt melder seg på, og at de i ettertid husker arrangementet ditt som en positiv opplevelse. Men det er mye du må tenke på før du begir deg ut på jakten etter en foredragsholder, og mange fallgruver du kan trå i.
Det er flere fordeler ved å by på kjente foredragsholdere. Først og fremst: de trekker folk, de kan bli en snakkis blant potensielle kunder, som igjen fører til at folk vil snakke varmt om din bedrift til andre (les: jungeltelegrafen).
Sist, men ikke minst – kjendisfaktoren kombinert med spennende faglig påfyll gjør at arrangementet ditt blir interessant for mange.
Derimot er det et par fallgruver du må unngå på veien til den perfekte foredragsholder.
Ikke la deg blende av foredragsholderens kjendisstatus eller gode rykte. Her er fallgruvene du må unngå:
Dersom foredragsholderens image ikke er i tråd med resten av innholdet som skal presenteres på arrangementet, eller ikke følger temaet som er satt, vil deltakerne oppleve foredraget som lite verdifullt (selv om de fikk treffe en kjendis…)
Pass på at det ikke er kun fordi du har en kjendis som foredragsholder at folk kommer til arrangementet ditt og at de ellers ikke er særlig interessernt i det du egentlig ønsker å formidle.
Dersom foredragsholderen bruker lenger tid enn det som er estimert i programmet, vil det bli for liten tid for deltakerne til å stille spørsmål, mingling, arbeidsgrupper og lignende.
Bruk det for hva det er verdt. Dersom du er for sen til å avsløre foredragsholderen kan det ha motsatt effekt.
Hva slags uttrykk er du ute etter? Og hva ønsker du at deltakerne dine skal få ut av arrangementet ditt? Sett tydelige mål som avklarer dette, slik at ikke foredragsholderen er i tvil om hva som skal forberedes. Det er fint om publikum blir overrasket, men du bør ikke bli det...
2. Finn foredragsholdere som går inn for å bli kjent med deg og din bedrifts behov og profil
Det er viktig å ha en rød tråd gjennom hele arrangementet. Nettopp derfor er det en stor fordel om foredragsholderne engasjerer seg tidlig for å bli kjent med deg som arrangør og bedriftens profil.
De beste foredragsholderne har som ofte fulle kalendre mange måneder i forkant.
Snakk med tidligere klienter om deres omtale av han eller hun du vurderer å velge.
Gikk alt som planlagt eller er det noe som burde korrigeres?
En ting er at foredragsholderen er kjent, men blir ikke presentasjonen formidlet på en talentfull måte, bør du heller la være å booke han eller henne.
Det er mange ting å tenke på før man velger hvilke foredragsholdere man skal imponere deltakerne sine med.
Ta deg derfor god tid – og tenk nøye gjennom hva du egentlig ønsker å formidle og hvordan en foredragsholder kan bidra til å forsterke eller tydeliggjøre ditt budskap.
Les også: Slik får du flere deltakere på ditt neste arrangement