Kan man måle ROI (Return on Investment) på møter og konferanser? Ja visst.
Enhver arrangør har som mål å planlegge og gjennomføre møter og arrangementer som leverer best mulig resultat. Så enkelt – og så vanskelig – er det.
Men hva er best mulig resultat? Og hvordan dokumenterer du det overfor samarbeidspartnere og interessenter?
Slik måler du ROI på en konferanse eller et fagseminar
Først og fremst må du ha et klart og tydelig formål med arrangementet.
- Hva er hensikten med det?
- Hva skal bedriften vår få ut av det?
- Hva ønsker vi at deltakerne skal få ut av det?
Uten et mål får du intet synlig eller målbart resultat.
Det er nemlig mange ulike interessenter involvert i en konferanse eller et møte med mange deltakere. Fagforeninger, utstillere, sponsorer, samarbeidspartnere. Dermed er det ikke bare ett formål med arrangementet, men flere.
Avkastningen, eller effekten, er verdien som arrangementet gir til de ulike interessentene. En slik gevinst kan være økt profilering og synlighet, flere leads, styrket merkevare/omdømme, nye samarbeidspartnere, tilgang til nye kundegrupper – eller rett og slett økt salg. Eller også at deltakerne utøver sin arbeidsfunksjon enda mer effektivt, gjennom kompetanseheving og nettverksbygging.
Hva skal effekten/gevinsten av konferansen være?
Når hensikten med møtet primært er å motivere ansatte i egen organisasjon, handler effektoppnåelse i bunn og grunn om at deltakerne dine skal gjøre noe. Noe mer eller noe annet enn de har gjort tidligere.
Med andre ord en adferdsendring, i kraft av kompetanseheving.
Det betyr ganske enkelt at du må sørge for å lære deltakerne noe – noe de ikke kunne eller visste fra før. Å legge til rette for en konferanse som gir høyest mulig kunnskapsoverføring, er derfor din fremste oppgave som eventplanlegger.
Hva slags kunnskap må vi formidle for at deltakerne skal gjøre noe nytt og annerledes? Hvordan lager vi en optimal arena for læring?
Så setter du i gang med å lage et arrangement ut ifra nøkkelingrediensene.
Med målsetningen klart definert kan du nå se på metoder for å måle ROI. Hvis møtet/arrangementet skal gi økt omsetning, må du få avklart nøyaktig hvor mye den skal stige. Sett en dato for når effekten – omsetningsøkningen – skal være et faktum.
Der, i skjæringspunktet mellom kostnad og nytte, har du din ROI.