Din bedrift skal holde et seminar. Tema og dato er satt, men hvordan får du deltakere til å faktisk dukke opp?
Det første du må avgjøre er hvem du skal invitere til seminaret. Er dette åpent for alle, eller skal invitasjoner sendes ut til spesifikke personer? Seminarer som er lukket er ofte interne, eller retter seg mot eksisterende kunder. Mens åpne seminarer kan hjelpe bedriften nå ut til nye kunder eller bygge merkevare som en ekspert i bransjen.
Det er mange måter å invitere til et seminar på:
Det kan lønne seg å kombinere flere av disse for å nå ut til de du ønsker. E-post er en flott måte å nå de du har noe kontakt med fra før. Nyhetsbrev drar ofte til seg de som kjenner til bedriften eller bransjen, og som har lest noe innhold fra dere tidligere. Ved bruk av sosiale medier er det mulig å nå helt nye personer. Oppfordre gjerne påmeldte til å dele informasjon i sosiale medier slik at deres kontakter også kan få mulighet til å melde seg på. Telefon er
Sørg for at all informasjon er tilgjengelig slik at interesserte kan ta en raskere avgjørelse. Mangler tid, sted eller andre viktige detaljer, er det mindre sannsynlig at de takker ja til invitasjonen.
Kalenderen til de fleste fylles opp av ulike arrangementer, møter, oppgaver og private avtaler. Det er derfor svært viktig å holde kontakten med de du har kontaktet angående ditt seminar. Har de svart ja er det viktig at de får påminnelser om når arrangementet er. Ikke for mange av disse, men den siste bør gå ut enten kvelden før eller på selve dagen. Slik unngår du meldinger i etterkant om at de glemte det hele.
Del også gjerne mer informasjon etter hvert som ting blir mer avklart. Kommer det flere som skal snakke ved seminaret? Presenter gjerne hver enkelt i egne innlegg i sosiale medier for å skape litt oppmerksomhet rundt seminaret. Få gjerne også disse til å dele informasjon i sine egne kanaler.
Husk å alltid sende ut en epost med en takk til de som deltok på seminaret. Ble det vist en presentasjon under arrangementet er det også fint å dele denne med deltakerene. Ved å takke for frammøtet knytter du et sterke bånd, og det er mer sannsynlig at de vil komme tilbake ved fremtidige arrangementer. Dette gir de også mulighet til å gi tilbakemeldinger slik at du kan gjøre en enda bedre jobb neste gang. Ofte er det små endringer som skal til for å gjøre opplevelsen enda bedre.