Verden er digital. Hva er poenget ved å komme sammen ansikt til ansikt? Kan vi ikke like gjerne ha videomøter fra kontoret?
Den digitale næringslivsarenaen er kommet for å bli. Å videoprate med venner, familie og jobben er noe vi gjør stadig mer av. Både bedrifter og privatpersoner over hele verden kan snakke med hverandre gjennom videosamtaler, og det er såre enkelt.
Men til tross for at det blir stadig enklere å ha videomøter og videokonferanser, vil slike digitale møteplasser aldri kunne erstatte fysiske møter under samme tak, ansikt til ansikt. Selv om videomøter og lignende digitale arenaer lar oss høre og se hverandre samtidig, er det en digital barriere mellom oss.
I fysiske møteplasser kan vi føle, lytte, lukte, smake og snakke sammen på en måte som videomøter per i dag ikke kan matche. Hva banebrytende VR- og AR-teknologi vil kunne by sansene våre på i fremtiden, det vil tiden vise.
Mennesker er sosiale dyr, selv i en digitalisert verden. Sterke og verdifulle kunde- og forretningsrelasjoner bygges ved at folk kommer sammen på ordentlig – og det kan selv ikke de mest “naturtro” digitale møteplasser tilby.
I dag bruker vi alle sansene våre for å bygge relasjoner til omgivelsene og hverandre. Selv ikke videomøter, hvor deltakerne kan oppfatte hverandres kroppsspråk, stemmeleie og ansiktsuttrykk, kan måle seg med den sosiale verdien av å håndhilse på en person og kjenne den gode energien i å møtes ansikt til ansikt og oppleve aktiviteter i samme lokale.
Nettopp denne kraften i møter og arrangementer som markedsarena bidrar til å gi et konkurransefortrinn til de virksomheter og organisasjoner som har skjønt verdien av event marketing.
Nettverking ansikt til ansikt etterlater et personlig inntrykk som huskes, og som du kan følge opp i etterkant. Personer du har blitt kjent med på nett, får hilse på deg og kan dermed knytte et ansikt til navnet.
Deltakerne får se at bedriften din er en levende organisasjon – gjennom verdiene og det “menneskelige” dere formidler på en fysisk arena. Dermed blir målgruppen din kjent med deres produkter/tjenester og brand identity på en helt annen måte enn man klarer på nett.
Fysiske møteplasser er en god arena for å treffe potensielle kunder og samarbeidspartnere som kanskje ikke er en del av ditt digitale nettverk. Ved å møte målgruppens utfordringer med gode og troverdige løsninger og ganske enkelt vise ekte interesse for deltakerne, posisjonerer du deg som en verdifull ressurs.
Selv om et nytt bekjentskap på arrangementet ikke er et ideelt prospekt for din bedrift, så vil vedkommende i etterkant likevel kunne henvise dere til noen som er det. Dessuten gir møter og arrangementer deg mulighet til å styre ditt budskap dit du vil, uten andre forstyrrelser.
Nettverking er gull verdt for å holde seg oppdatert på nyheter og trender i markedet. Ved siden av kunnskapsspredning og kulturbygging er det å møte likesinnede med samme interesser/utfordringer og utveksle erfaringer en av de største nytteverdiene som konferanser og møter gir deltakerne.
Dere får mulighet til å vise frem produkter og demonstrere tjenester, mens deltakere får mulighet til å stille spørsmål og få forklaringer.
Når det gjelder å knytte kontakt med sentrale aktører i bransjen, kan ikke en e-post eller en telefonsamtale måle seg med det å hilse på fysisk. Å møte noen ansikt til ansikt forsterker bekjentskap som du har startet på nett, og det profesjonelle samarbeidsforholdet blir langt mer positivt og produktivt fremover.
Før du deltar på et arrangement neste gang, kan det være lurt å gjøre litt research på forhånd for å se hvem som kommer. Hvis du ikke ser særlig mange kjente navn på deltakerlisten, møt opp uansett. Sjansen for å treffe folk med samme interesser og verdier på en fysisk møteplass er større enn om du deltar i en digital møteplass.
Når folk kommer sammen på møter og arrangementer, oppstår det alltid en særegen kreativ atmosfære som åpner for nye ideer og perspektiver. Ikke minst kan man få strategisk bakgrunnsinformasjon som gir deg bedre innsikt i konkurrenter eller gjør deg bedre i stand til å ta smarte forretningsavgjørelser, som for eksempel hvem det er lurt å samarbeide med i et nytt prosjekt.
Å komme sammen ansikt til ansikt krever litt innsats. Man må investere tid og krefter, og det er alltids en viss risiko for at noe skjærer seg. Men i det lange løp er fysiske møteplasser den aller beste arenaen for å bygge sterkere og mer produktive og varige forretningsrelasjoner til gjensidig nytte.
Og husk: Profesjonell nettverking handler om mer enn å møtes innenfor rammene av det rent faglige. Alle som har deltatt på arrangement, vet hvor inspirerende og faglig utbytterikt det kan være å mingle mellom sesjoner. Det er i disse uformelle møtene – samtalene i forbifarten over en kopp kaffe eller en kjapp matbit – at den virkelige magien ved fysiske møteplasser oppstår.