Konkurransen om deltakerne har aldri vært hardere. Det avholdes flere møter og arrangementer enn noen gang. Skal du unngå glisne seterader, må du ha en smart og strategisk markedsstrategi.
Hva skal til for å lykkes med det neste arrangementet du skal avholde? Listen er lang, men høyt oppe på den står det naturligvis: “Få mange nok deltakere!”
Det er en forutsetning for å oppnå målene du har satt for arrangementet, at du klarer å tiltrekke deg nok deltagere, Skal du klare å bryte gjennom lydmuren og få folk til å bruke penger og tid på å delta på akkurat ditt arrangement, må du gjøre noen kreative grep i markedsføringen av det.
Vi gir deg 9 smarte strategier du kan prøve ut for å promotere ditt arrangement og få så mange som mulig til å melde seg på – og møte opp.
Tilby såkalte early bird-billetter til dem som melder seg på tidlig. Tidsbegrensede billetter til en rabattert pris er en velprøvd metode for å få folk til å melde seg på arrangementer.
Sørg for å gi klar beskjed når du legger de rabatterte billettene ut for salg, og informer om hvor lenge det er mulig å kjøpe dem. Skriv også hvor mye billettene kommer til å koste når early bird-perioden er over, slik at fordelen med å kjøpe dem blir ekstra tydelig.
Husk bare at rabatten må være høy nok til at den faktisk påvirker atferden.
Konkurranser i sosiale medier er en veldig effektiv måte å øke bevisstheten omkring arrangementet ditt på, slik at mange melder seg på. Tilbyr du muligheten til å vinne noe verdifullt, nøler ikke folk med å trykke på ‘Liker’, ‘Kommenter’ og ‘Del’,
En strategi som sjelden slår feil, er giveaways for billetter til arrangementet. Jo flere som engasjerer seg, desto mer synlig blir innlegget ditt, og slik baller det på seg. Nevn billettkonkurransen alle steder hvor du markedsfører arrangementet.
Hvis du har et årlig arrangement, kan dette være verdt å prøve. Fortell fjorårets deltakere om arrangementet du skal ha (du behøver ikke å ha alt av detaljer på plass ennå). De som deltok på forrige arrangement, er trolig dine mest lojale ambassadører. Dermed er sjansen stor for at de melder seg på også denne gang.
Tilby dem lojalitetsrabatt, så viser du at du setter pris dem, og at du mener at de er en viktig del av arrangementet. Også early bird-tilbud bidrar til at tidligere deltakere melder seg på igjen.
Dine egne medarbeidere har et stort nettverk, og det gjør du lurt i å dra nytte av. Hvorfor ikke ha en intern og uhøytidelig konkurranse blant de internt som jobber med arrangementet? Den/de som kommer på den meste kreative vrien på markedsføringen av arrangementet, eller som klarer å få flest personer til å melde seg på, får en fin premie.
Alle vet hvor godt det føles å få en belønning når man jobber hardt mot et felles mål innad i bedriften. Det øker motivasjonen og lysten til å fortsette å få flest mulig deltakere.
Dessuten vil litt uformell konkurranseånd gjøre dine medarbeidere enda mer motiverte og kreative når de snakker om arrangementet med leads, påmeldte, leverandører og samarbeidspartnere.
Les også: 9 tips til å finne riktig påmeldingssystem til ditt arrangement
Folk som melder seg på nyhetsbrevet ditt og følger deg i sosiale medier, er verdifulle. Blesten de kan skape ved å like, kommentere og dele innlegg, vil få flere til å legge merke til arrangementet ditt – noe som igjen kan gi flere deltakere.
Vis at du setter pris på engasjementet deres, ved å gi dem noe gratis eller av eksklusiv verdi. Eller de kan være med i loddtrekning av noe attraktivt hvis de liker, kommenterer og deler dine innlegg i sosiale medier.
Du kan også tilby spesialrabatter på selve arrangementsdagen, gratis oppgradering til VIP-plass/-pakke, eller hva det måtte være som målgruppen din synes er spennende og verdifullt nok til at de velger å melde seg på nyhetsbrevet og/eller engasjere seg i innleggene du lager i sosiale medier.
Mange foredragsholdere har store og aktive nettverk, både på nett og i omgangskretsen. Får du foredragsholdere til å promotere arrangementet til sitt kontaktnettverk, f.eks. at de retweeter eller kommenterer på LinkedIn og Facebook. vil du kunne treffe helt nye målgrupper.
En kreativ vri er å få foredragsholdere til å stille opp på promovideoer i forkant av arrangementet. Spill inn en kort promovideo med hver foredragsholder (behøver ikke være på mer enn 30 sekunder) og publiser/spons dette i sosiale medier, f.eks. på LinkedIn.
Slike videoer blir liggende på nett som et promoverktøy du kan dele i sosiale medier eller legge til på nettsider og i blogginnlegg. Hvis du i tillegg får foredragsholderen til å publisere videosnutten selv, får du også dratt nytte av hans eller hennes nettverk for å spre budskapet.
Du og dine samarbeidspartnere, sponsorer og utstillere har et felles mål: å tiltrekke flest mulig deltakere til arrangementet, øke synligheten og bygge merkevare.
Mange som lager avholder arrangement, har gode erfaringer med å samarbeide med andre aktører om markedsføringen. Det gir en mulighet til å fronte en felles sak, noe som gir større gjennomslagskraft og forankring.
Hvis ting tyder på at det kommer færre deltakere enn planlagt, kan det være et strategisk smart trekk å dele ut billetter til bransje- og mediefolk, bloggere/influencere og andre.
Du har ingen garanti for at disse personene møter, men hvis halvparten av dem gjør det, unngår du i hvert fall tomme seter. Ikke minst vil det kunne bidra til ekstra buzz, mediedekning og PR.
En siste taktikk du kan dra nytte av for å få flere deltakere, er å bruke annonseringsmetoden retargeting. Det vil si at du viser annonser til personer som allerede har besøkt nettsiden din.
Når potensielle deltaker har besøkt din påmeldingsside, men ikke har meldt seg på, vil dette bli registrert i nettleseren deres. Senere, når de går inn på en nettside som er registrert i annonsenettverket, eller logger seg inn på Facebook, så vil de se målrettede annonser som påminner dem om at de ikke har meldt seg på ennå.
Du kan kombinere dette grepet med en av de andre metodene vi har nevnt, som for eksempel å gi rabatt eller et eksklusivt tilbud, hvis de melder seg på her og nå.
Som du ser, finnes det mange smarte måter å tiltrekke seg deltakere på. Kanskje har du fått noen lure ideer til enda flere måter å gjøre det på ...?
Uansett hvilke metoder du velger for å få flest mulig til å komme på arrangementet ditt, så er det to ting du alltid må huske på:
Planlegg godt, og start i veldig god tid!
Med god drahjelp fra et godt påmeldingssystem får du kontroll på de praktiske utfordringene knyttet til administreringen av arrangementet. Tross alt er det enklere og tryggere å tenke “utenfor boksen” når du har stålkontroll på alle detaljer, har alt samlet på ett sted, og bare behøver å bruke halvparten av tiden du måtte bruke da du gjorde ting manuelt.
Dermed får du handlingsrommet du trenger for å skape godt faglig innhold, noe som til syvende og sist er utslagsgivende for at folk i dag skal gidde å bruke tid på et arrangement.
Lykke til!