Du skal ha et arrangement og vil gjerne ha mange til å melde seg på. Å trekke nok folk (helst mer enn nok, selvsagt!) er en avgjørende faktor for å lykkes med arrangementet. Tross alt investerer du og ditt eventteam tid og penger i å lage et arrangement som gir deltakerne en opplevelse de ikke glemmer med det første. Konseptet og programmet er bunnsolid. Det blir sesjoner med foredragsholdere som er blant landets fremste eksperter på sitt felt. Du vet at eventet vil bli en snakkis i bransjen.
Så hvordan får du flest mulig til å melde seg på? Fra tidligere vet du at det ikke bare er “å spre det glade budskap”, så kommer folk strømmende.
La oss se på noen grep du kan gjøre for å få fart på påmeldingen:
Hvis du har et årlig arrangement, kan dette være verdt å prøve. Fortell fjorårets deltakere om eventet du skal ha – du behøver ikke å ha alt av detaljer på plass ennå. De som deltok på forrige arrangement, er antakelig dine mest lojale ambassadører. Dermed er sjansen stor for at de melder seg på også neste gang.
Tilby dem lojalitetsrabatt, så viser du at du setter pris dem, og at du mener at de er en viktig del av arrangementet. Også early bird-tilbud – altså rabatt til dem som melder seg på tidlig – bidrar til at tidligere deltakere melder seg på denne gangen også.
Å finne den rette lokaliteten, med alle nødvendige fasiliteter, er kanskje den avgjørelsen som har størst innvirkning på et arrangement. Men det er også viktig at lokalets beliggenhet er god, da dette iblant kan være et av de største trekkplastrene for potensielle deltakere som har sett det meste av hva kreative eventplanleggere og arrangører kan by på.
Er det severdigheter og aktivitets-/kulturtilbud i nærheten av arrangementsstedet som kan være av interesse for deltakerne? Få det frem i markedsføringen. Om du i tillegg klarer å skaffe rabatter for dem hos noen av disse aktørene, for eksempel på restauranter, så vil det absolutt være attraktivt.
Legger du arrangementet til et sentralt sted, blir det enklere reisevei og logistikk, og dermed blir det lettere å ta avgjørelsen om å melde seg på for dem som kanskje sitter på gjerdet.
For å skape rift om billettene er det lurt å skape et inntrykk av at de kan bli utsolgt når som helst. Når det er mangel på noe eller noe er vanskelig å få tak i, vil vi ha det enda mer. Knapphet øker vår “frykt” for å gå glipp av det som kan bli en unik opplevelse.
Du kan tilby et begrenset antall påmeldinger til en bestemt pris, eller ha en tidsfrist for å melde seg på til rabattert pris eller med ulike gevinster.
Det er gjerne flest som melder seg på like etter at påmeldingen har startet, og rett før arrangementet. Dersom påmeldingen går unna så det ryker i begynnelsen, bør du gjøre et poeng av dette i markedsføringen av eventet.
Clouet er å la potensielle deltakere tro at om de ikke melder seg på nå, vil de miste sjansen til å få med seg dette spesielle arrangementet.
Litt sunn konkurranseånd blant medarbeiderne skjerper og motiverer. Hvorfor ikke ha en intern og uhøytidelig konkurranse i eventteamet, hvor de som kommer på den meste kreative vrien på markedsføringen av arrangementet, får en premie?
Alle vet hvor godt det føles å få en belønning når man jobber hardt mot et felles mål innad i bedriften. Det øker motivasjonen og lysten til å fortsette å få flest mulig påmeldte.
Ta kontakt med foredragsholdere og hør om de er villig til å skrive et blogginnlegg som promoterer presentasjonen de skal holde, enten på sin egen blogg eller som gjesteblogger på din bedriftsblogg. Dette er vinn-vinn for begge parter, siden det pirrer nysgjerrigheten blant potensielle deltakere og du får ferdigskrevet og SEO-gunstig innhold!
Du kan også få foredragsholderne til å dele innhold du selv lager. For eksempel at de retweeter, eller også kommenterer på LinkedIn og Facebook. Engasjement i sosiale medier gjør at budskapet om ditt arrangement når ut til et bredt publikum og potensielt treffer helt nye målgrupper.
Les også: Slik får du flere deltakere på ditt neste arrangement